2014. május 8.

Hebron 2












erről a videóról jutott eszembe, hogy posztolnom kellene végre ezeket a képeket, mert ez, ez tényleg Hebronban történik, hogy izraeli katonák csak úgy letartóztatnak, vagy legalábbis megpróbálnak letartóztatni 10 éveseket az iskola előtt. én mondjuk nem beszélek se héberül sem arabul, de azért az látom, hogy jönnek ezek az erőszakos katonák, és semmit nem indokolnak meg, csak fogják a visító 10 éves gyereket és megpróbálják elvinni, majd mikor ez nem sikerül, biztos ami biztos, odadobnak valami könnygázt az iskolabusz mellé. szerintem ez az incidens elég hűen illusztrálja milyen Hebron, az iraeli-palesztin konfliktus tényleg itt érezhető a legjobban. a többi városban sétálva, vagy miközben a 672. shawarmat/kebapot akármit tömöm a fejembe, és hatfelől ordít a müezzin, egy pillanatra elfelejthetem, hogy pár kilométerre ott egy rakás szöges drót, ellenörző pont, katona, és a fal, de itt ez nem lehetséges. a szögesdrót a város közepén is megy, H1 és H2 részre osztva a várost, H1 palesztin irányítás alatt, a H2 izraeli. katonák igazán mindenütt, egészen fiatalok, fiatalabbak nálam, sokan etiópok (Etiópiában nagy számban élnek zsidók), a zsinagógában, a mecset előtt, a boltban, az utcán bárhol, és egy csomó fegyver. számomra igazán félelmetes, hogy milyen fiatalok, mivel érettségi után kötelező, és mekkora hatalom van a kezükben, mekkora önkény. kicsi 18-19 évesek fognak az ember fejéhez fegyvert, vagy figyelnek vizslató szemmel miközben a táskádból igyekszel előkaparnni az útleveled, és én soha nem éreztem magam még ennyire privilégizáltnak mert én fehér vagyok, mert nekem jár egy mosoly a két szép szememért, a hidzsábos lányoknak meg az, hogy te ide nem léphetsz be, ide az útleveled. azt hiszem tényleg igaz, hogy a saját kiváltságainkat nem érzékeljük, csak a diszkriminációt, de most tényleg éreztem, nagyon is, és igazán arculcsapás, mit ne mondjak. úgy értem, nyilván örül az ember, ha nem hajtogatják szét a bugyiját a reptéren háromszor csak kétszer, és nem koslatják végig az összes mappát és fájlt ami a laptopomon van, vagy nem tudom, lehet, hogy  egy országban, ahol az emberek egy részének kevesebb víz jár, csak mert palesztinok, és ez törvénybe van iktatva, nos lehet hogy itt nincs is igazán helye a szolidaritásnak.

az első képen egy félig kiürült bevásárlónegyed van, ahol kb minden 3-4. bolt üzemel már csak, a többit vagy bezárták, vagy a tulajdonosok önként hagyták el, többek közt mert mindennaposak az összetűzések a zsidók és a palesztinok közt. itt egészen közel élnek egymáshoz, nem úgy mint máshol, itt a város közepén is vannak zsidó telepek, mondjuk rögtön a bal oldali ház mögött van egy üres utca, (2.kép)  és utána már az összes házban zsidók élnek. a szűk utcák felett szögesháló van kifeszítve a kődobálások ellen. több üzlet többek közt ezért is zárt be, mert nincsenek vásárlók, ki akarná, hogy megdobálják kővel. a 3. képen az utca, ami az ellenőrző ponthoz vezet, pont olyan ellenőrző kapu van, mint a reptéren. az üres utcák mint palesztinok lakta területek voltak, de szinte teljesen elhagyatottak, csak néhány zsidó telepes gyerek futkározik, és pár katona sétálgat. a propaganda számomra egészen elképesztő (az 5-6 és 9-10-es képeken), én ilyen szélsőséges propagandát nem tudom, hogy láttam-e valaha.

1 megjegyzés: