2023. november 9.

mérges kövér nő

 Akkor lettem főleg mérges kövér nő, amikor Schobert Norbi először elkezdte ezt a kövér nőzést, meg hogy az ő felesége miniszoknyában szült. Erről már írtam instán rövidebben, és ha azt olvastátok, bocsi, ez valamennyire ismétlés lesz, de nekem itt most meg kell mondanom a magamét. 

Szóval két fő élményem van, amit meg akarok osztani: Az egyik, amikor 14 éves vagyok és az iskolai bálra kerestünk ruhát, anyámmal meg a nagynénémmel álltunk egy báliruha szalon kirakata előtt, és én egy pántos ruhát nézegettem. Annyira a fejembe égett, ahogy a nagynéném kijelenti, hogy mit képzelek, ujjatlan ruhát semmiképp. 

A másik, hogy én egészen sokáig (mondjuk egyetemista koromig, vagy mit tudom én) nem is gondoltam arra, hogy szép vagyok-e vagy ronda vagy milyen az arcom, mert annyira lefoglalt a kövérség kérdése.

Aztán van még az, amiről nem rég beszéltem a terápián a pszichiáterrel, hogy 8 éves vagyok kb. és anyám megbeszélte a tanár nénivel, hogy lehetőleg nem vehetek poharas kakaót, mert hízlal. Arra is emlékszem, hogy 30 forint volt, és nagyon finom. 

Szerintem nem jó a kövérséget, vagy bármilyen, bármekkora túlsúlyt kizárólagosan traumaként beállítani, de jó sokáig tartott, mire egyáltalán szóba került nekem a pszichiáternél. Mondjuk lehet, hogy ez nem teljesen véletlen, az előző pszichiáterem nagyon-nagyon sovány volt, meg volt valami karót nyelt vibe-ja, ami miatt mondjuk párkapcsolati dolgokról is nehezen (vagy leginkább sehogy) nem beszéltem vele. 


Tegnap láttam ezt a képet a H&M-ben, és egyrészt mondjuk az a baj, hogy teljesen normálisnak tűnik, mert nekem, meg másoknak is normális, hogy ennyire vékony nők vannak katalógusokban, a Zara honlapján vagy bárhol, közben meg az emberek többsége nem így néz ki. Én ezen a képen nagyon felmérgeltem magam, mert 2023-ban már normalizálódhatna az, hogy átlagos(abb) testeket mutatunk azon kívül, amikor direkt arról szól a kampány, hogy gyerekek, nézzétek, átlagos testek, és akkor beraknak pár modellt, akiknek szokatlan szeplőik vannak meg hézag a foguk között. 

Én egy mérges kövér nő vagyok, mert tudok vásárolni magamnak a H&M-ben bármilyen fehérneműt, de nálam sokkal nagyobb nők nem igazán. Tudok vásárolni magamnak melltartót, de ha tényleg nagy mellem lenne, nem tudnék, mert a hátkörméret nem igazán nagy, csak a kosár. Mérges vagyok, mert állandóan elmegyek mindenféle boltokba, és habár a címke szerint XXXL-ig léteznek bizonyos dolgok a Mangóban, és nekem nincs is szükségem ekkora méretre, de nem tudom megvenni a kabátot ami tetszik,  mert nem létezik a boltban csak xxs-től m-ig. Én egy kövér nő vagyok, nem szegény nő, és csomó boltba odavinném a pénzem, de nem tudom, mert állandóan ki van fogyva a méretem (mint mondjuk a Springfieldben is). Mérges kövér nő vagyok, és nem fogok viszonylag drágán olyan (magyar dizájner) márkáktól vásárolni, ahol csak egy méret van és éppen jó rám, mert bár értem a logikát ami mögötte van (olcsóbb előállítás, ezáltal valamivel alacsonyabb árképzés, blabla, micsoda közgazdász vagyok) Teljesen megalázónak érzem az ilyen egyméretes bóhóckodást, mert elnézést, de senki nem egy méret, és nem tudom kiverni a fejemből, amikor jött Bolla Viktória a Viktória Bolla márkájával, aminek az egyik kampányában a "mindennapi hercegnők" vagy valami hasonló volt a tematika, és akkor az egyik arca Epres Panni meg még pár objektívan nagyon szép influencer lány, Fatima Panka közéjük téve mint valami token nem magyar és kicsit nem piszkafa vékony lány.
Tudom, hogy ez egy sovány (haha) próbálkozás volt a testpozitív akármire, de elnézést, a body positivity nem erre van kitalálva. Nagyon sok mindent értek ezzel kapcsolatban,és biztos sokat nem, mint mondjuk egy átlagos színesbőrű vitiligo-s ember kűzdelmeit. Azt viszont értsük meg, hogy a body positivity a kövér embereknek lett kitalálva, kövér fekete nők kezdték el ezt a mozgalmat, sajnálom. Tudom, hogy ott van Julcsa, 58 kilós és teljesen elégedetlen az alakjával mert nincs csípője, meg Marcsi, aki utálja az állítólag elálló fülét, a nagy mellét, vagy hogy szőrös az akármije, de ez nem erről szól. Tudom, hogy mindenkinek meg kell küzdeni a saját démonaival, és én ezt most nem is akarom elvitatni senkitől, de azért azt vegyük már figyelembe és fogadjuk már el, hogy ha az ember a mindenkori szépségideálnak megfelelően néz ki, ie. nagyjából vékony, sokkal könnyebb elfogadni magát. 

A kövér emberek nem így néznek ki. A kövér emberek több ítélkezésnek vannak kitéve, mint az átlag dohányzó (pedig hát), és ha már itt tartunk mélységesen felháborít az a fajta diskurzus is, hogy a body positivity a kövérség idealizálása. Nem idealizás senki semmit, aranyapám, de ha már így alakult, valahogy élni kell. Ezt nem értem leginkább, ezt nem értik leginkább, hogy nem úgy leszel kövér, hogy túl sok vajas kenyeret ettél, vagy nem akartál lefogyni, ez nem csak az akaratról szól. Aki abban keresi a hibát, hogy a kövér emberek elfogadják magukat (és ezen a ponton úgy érzem, habár problémás, habár nem mindegy, hogy, habár nem úgy van az), de a kövér embernek jár az önelfogadás, és jár az a hit benne, vagy nem is tudom, minek nevezzem, hogy ő majd tudja, hogy akar élni. Na most ha én 200 kilós vagyok és a boltig alig tudok elmászni (mint mondjuk a nagynéném, de mondjuk ő vagy 75 éves is) az nyilván egyértelműen nem jó, meg vannak ennek az egésznek fokozatai vagy minek nevezzem, de ha nem tudná mindenki jobban (mint a kövérek), akkor talán nem jönnének ki emberek száján ilyenek, hogy én túl hiú vagyok ahhoz, hogy meghízzak, meg hogy szerintem bennem túl sok az önuralom, hogy ennyire elengedjem magam egy bizonyos súly fölé, meg hasonlók. Ez a poszt nem hormonális problémákról meg terhességi körüli/utáni hízásról szól, ez a poszt arról szól, hogy túl sokszor használom a kövér szót, és ez lehet, hogy valakinek önmagában triggerelő, de én meg úgy érzem, hogy ezen a ponton mindegy, és a duci meg molett meg túlsúlyos (ez amúgy is valami orvosi terminológia) csak felesleges modoroskodás hogy a kövérséget övező elképzelések az össztársadalomban mennyire felháborítóak, felháborítanak, miközben meg egy rakás nő úgy akar vékony maradni, hogy évente félévet diétázik, intermittent fasting a hét 4 napján a többi meg ketodiéta (ezt komolyan hallottam egy nőtől az interneten) és nekem ne mondja senki, hogy az ilyen evés fenntartható és egészséges. 
Nem tudom, nem tudok igazságot tenni, de sokkal több elfogadás kellene a testünkkel kapcsolatban, és sokkal több hit abban, hogy a kövér emberek tudják mit csinálnak.

22 megjegyzés:

  1. Szerintem a fogyáshoz kell valamiféle elmebetegség. A minimum a kényszeresség, OCD vagy hasonló.

    VálaszTörlés
  2. This post is on fire! 🔥🔥
    Annyi gondolatom van, h inkább bele se kezdek, csak 2 dolog:
    - Én alkatilag inkább a fehér vékony nő-műfajba tartozom, mint bármi másba (és nyilván nem vagyok a testemmel elégedett, ami része az itt szóban forgó problémakomplexumnak, ha éppen nem is fókusza), viszont egy olyan nő lánya vagyok, aki a világon a legjobb anya és az egyik legcsodálatosabb ember, és mégis az egész életét kisebbségi komplexusban tölti, mert ő meg alkatilag nem vékony. És amikor az ember úgy nő fel, hogy valaki, akit a világon a legjobban szeret, non-stop bántja magát / elégedetlen magával / szomorú azért, mert a társadalom úgy bélyegzi meg, h “kövér”, és elmarasztalja emiatt, akkor ez az ügy elkerülhetetlenül személyessé válik. Borzasztóan triggerel (dühít, elkeserít, satöbbi) a body shaming, az ujjal mutogatás, a hibáztatás bármilyen formája. És ez az, Adri, mondd meg nekik!! Minél több ilyen kontentet a világba, mint ez a bejegyzés.
    - A második ponton egy könyvajánló, mert a könyvajánlás a szeretetnyelvem. Mindenkinek, a világon MINDENKINEK el kellene olvasnia Evelyn Tribole és Elyse Resch “Intuitive ​Eating“ c. könyvét, ami az ún. diéta-kultúrával számol le, és segít meggyógyulni kicsit ebből az egész agybajból. Sajnálatos módon (továbbá, nyilván) magyar fordítása tudtommal nincs, de aki teheti, vegye és fogyassza, mert szerintem megkerülhetetlen.
    - És harmadik, kiegészítő pontom, h szeressük már egymást légyszives, és ne kövérezzünk, mert soha, soha, soha nem tudhatjuk, milyen démonai vannak a másik embernek, és mit okoznak a szavaink.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nem túlzás ez a komment (csak hogy az üzenetedre válaszoljak), és amúgy be kell valljam, hogy nem gondolkodtam ezen sokat, hogy valamilyen nő lányának lenni, mert anyukám szintén egy fehér vékony nő (60 évesen is), akinek nincs nagyon testtudata szerintem, vagy olyan fokon nem foglalkoztatja ez, hogy az már kb nekem, mint a gyerekének káros. úgy értem, a családunkban soha nem volt igazán téma, hogy kinek milyen a teste, csak legfeljebb amikor tinédzser koromban lefogytam kb 20 kilót, és akkor a (testképzavaros, sic) rokonaim állandóan dícsérgettek, mintha ez egy a személyiségemet illető pozitív dolog/akadály megugrása lenne, és tul. képp ez roppant káros (de ők azok, akik ha le van fogyva valaki mert olyan nehézségei vannak akkor azzal dicsekedni képesek, hogy úúristennn le van fogyva és most _vékony_
      és köszi a könyvajánlást, magamtól nem olvastam volna el, de most már akkor mindenképp!

      Törlés
    2. Hú, ezt én most nagyon nem értem, de mint anyuka érdekelne. Én is izé egy fehér, vékony nő vagyok, 4 gyerekkel, 1 lány, 3 fiú, és soha nem volt téma a test, mint olyan, erről külön beszélni kéne? Miért? Hogyan? (Amúgy a gyerekek is vékonyak.) Miért érzed úgy, hogy ez káros volt? Illetve miért volt káros, hogy amikor lefogytál dicsértek? Ha bántó, vagy szar kérdés, vagy nagyon tapló vagyok, akkor töröld (de tök komolyan nem értem, és azért kérdezem). Ez azért érdekes, mert én meg azt éreztem károsnak (haha, ebből látszik, hogy ezt a szülőséget kb. nem lehet jól csinálni, Vekerdy mondta, hogy minden szülő traumatizálja valamivel a gyerekét), hogy anyukám állandóan elégedetlenkedik magával. Hogy egyszer nem néz elégedetten a tükörbe, és én akkor azt határoztam el, hogy én ezt nem fogom csinálni, ha lesz majd gyerekem, én igyekszem majd tetszeni magamnak, és ezt mutatni. A lányom most lesz 19 éves, és néha elégedetlenkedik magával (olyan hülyeségen, hogy nem olyan a keze, mint nekem, hanem vastagabb ujjai vannak, meg ilyenek), de én mindig mondom, hogy egy csomó olyan szép dolog van rajta, amiért én annyi idősen "ölni" tudtam volna. Most akkor ez is rossz?

      Törlés
    3. Amúgy ez a könyv van már magyarul is, tavaly kiadták! :)

      Törlés
  3. Érdekes, hogy kinek mire áll rá a szeme, nekem nem is tűnt fel a plakát a nővel, csak amikor elolvastam amit írtál, akkor néztem meg újra a képet, hogy mit is kéne látni...Én csak a bugyikat és melltartókat láttam és nem is értettem hogyan kapcsolódik a kép a szöveghez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugyanez volt velem is, nem értettem, mi a baj a bugyikkal és a melltartókkal! De gondolom, nem lehetett jobb szögből lefotózni.

      Törlés
    2. jól megragadtátok a lényeget :D igazából tényleg nem tudtam közelebb menni, mert ott volt egy nő és nem akartam, hogy benne legyen a feje. másrészt meg kicsit már ráállt a szemem az ilyesmire, mert a h&m plakátjai szerintem szépek szoktak lenni, meg az is ahogy prezentálják a dolgaikat, de a honlapjukon kívül nincsenek nagyon nem vékony nők (de ez bizonyára nyilván nem véletlen)

      Törlés
  4. Próbálok nem én lenni a bunkó, hanem érthetöen és nem bántón leirni a mondókámat. A barátnöm kb 10 éve végre letette a cigit, ami szerintem hösies tett, és akkor meghizott. Volt gyerekkori traumája is és szorongásos depresszióval is küzdött idöröl idöre. Pedig egy életvidám, extrovertált valaki, egy "tipikus spanyol". Vele kapcsolatban kerültem közel a témához, és úgy látom, hogy "mindenki" küzd valamennyire a túlsúllyal, föleg negyven fölött, de "mindenki" csak a kajára, a fogyókurára, az önkinzásra koncentrál, nem a mozgásra. Fogyitippeket meg recepteket lelkesen cserberélnek a nök, de tornazós youtube videókat, sport tippeket kevésbé; ha találkoznak egymással, beülnek sütizni, ha ehelyett erdei sétára hivja öket valaki, jobb esetben ledöbbennek, rossz esetben megsértödnek. Persze, ezek mind általánositások, mert vannak kivételek, de kevés. Valahogy nem szeretjük a mozgást, a kintlevést, pedig az hangulatjavitó is, de nagyon. Hidegben is. És tényleg sokszor igaz, hogy aki a harmincas éveiben nem mozog rendszeresen, az késöbb nagyon hamar leépül. Persze, pont depresszióval nagyon nehéz rávenni magunkat bármire, kitartani meg föleg, de mégis, szerintem erröl az aspektusról túl keveset beszélünk. Föleg ahhoz képest, hogy 2 legyet lehetne ütni vele egy csapásra. A barátnömnek is csak nagyon óvatosan penditem meg mindig a témát, pedig ö biztos, hogy egy nyitott, önreflexiv nö és komolyabb problémákról is tudunk beszélni. De ha eljön velem az erdöbe, oda is keksszel, kávéval érkezik. ès akkor nincs szivem prédikálni neki, van elég baja. Vagy azt mondja, hogy leegyszerüsitem a dolgot, és nyilván ebben is van valami. Jár traumaterápiára is, meg idönként a gym-be, szóval nem kiméli magát amúgy sem, de valahogy nem tartja a sportot elég fontosnak.
    Érdekelne a véleményetek, nyilván nem elöször hallottátok a világrengetö ötletet a mozgással, és lehet az is, hogy félrértem a posztot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is nagyon fontos dolog a sport, a jó közérzethez, és a jó öregedéshez is, de a fogyásban valójában sokkal kevesebb szerepet játszik, mint az étkezés. Most direkt megnéztem, legutóbbi futásom 5,12 km 31 perc alatt terepen, és ez 231 kcal-t égetett el, hát nem valami sok. :)) Amúgy mondjuk ha a nagyszüleimre, szüleimre gondolok, egyikük sem mozgott rendszeresen a 30-as éveiben (mondjuk anyám gyalog járt a munkahelyére és ennyi), és hát leépülésről nem igazán beszélhetek az esetükben, jó a nagymamám 88 évesen halt meg, és akkor már demens volt, de a nagypapám 93 évet élt le egészségben (akkor kicsit rosszul érezte magát, bement a kórházba, 4 nap múlva meghalt). Apukám is 70 felett van már, nincs leépülve. Ettől függetlenül én érzem a pozitív hatásait, és szeretek mozogni, de, hogy ettől lehetne fogyni (ha az étkezésen nem változtatsz drasztikusan), na azt nem hiszem.
      Meg szerintem aki túlsúlyos az állandóan kapja az ívet, hogy mozogjon többet meg egyen kevesebbet, mintha ez csak így menne. Segítséget meg nem igazán kap. (Ez kb. olyan, mint amikor szegény anyukám az 50-es évei elején elment egy váltózókori ambulanciára, mert annyira szenvedett a klimax tüneteitől, akkor azt a tanácsot kapta, hogy foglalja el magát. :))) Ekkoriban már volt 4 unokája, dolgozott, nagy ház, óriási kert, biztos ez volt a problémájának kulcsa. :))
      (Amúgy ha túrázunk én is viszek kekszet, mert nagyon gyorsan ad egy löket energiát és néha arra van szükség, mondjuk kávét nem iszom soha, így kávét nem viszek. Szerintem ez is kicsit olyan, hogy aki túlsúlyos, annak minden falatot amit eszik kritikával nézünk, aki meg vékony az ehet bármit kritika nélkül.)

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    3. Gyöngyi ne haragudj, hogy ezt írom, de egy kövérségtől nyilvánvalóan szenvedő ember gondolatai alatt arról írni, hogy a soványak kapják a legtöbb bántást, egy kicsit cinikus, akkor is, ha egyébként értem, hogy miről beszélsz. Mindenkit lehet valamiért bántani, az a baj, hogy bántjuk is egymást. A poszt végén írod Adri, hogy "több elfogadás kellene a testünnkel kapcsolatban", na én ezt azzal egészíteném ki, hogy több elfogadás kellene egymás iránt mindennel kapcsolatban. Mert egyszerűen nem tudjuk megítélni, hogy a másik ember (kövér vagy sovány), éppen milyen élethelyzetben van.

      Amúgy, nem tudom megragadni ennek a posztnak a lényegét, mindenesetre értettem a képet, mert ugyan vékony testalkatú és apró vagyok, nekem is bántja a szemem, hogy ezek a lányok rohadt messze vannak az átlagostól. Volt pár éve a triumphnak egy reklámja, ahol egy csapat mindenféle nőt összeraktak fehérneműben egy képre, az sokszor eszembe jut, ha ezeken a "tökéletes" plakátokon dühöngök. :)

      Törlés
    4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    5. Nem, a kövér embereknek nem mondja senki, hogy milyen kövér, őket azzal bünteti mindenki, hogy hallottak egy jó diétáról/menjenek sportolni/hányjanak cigánykereket attól majd lefogynak. Az is bántás, még ha nem is olyan direkt, mint amit a soványak kapnak. Elhiszem, hogy nem volt rossz szándék abban, amit írtál, és ne haragudj tényleg, csak olvasóként kicsit furcsán hatott. :D

      Törlés
    6. hóbelevanc, talán amikor így kezded a kommented, hogy "próbálok nem én lenni a bunkó" , akkor már sejtheted, hogy kicsit esetleg talán moderálnod kéne. másrészt az a baj, hogy egyáltalán nem erről szól a poszt, hogy fogyókúra meg fogyás meg erdei séta vagy életmód, én is tudom, hogy kell, és ahogy említed, hát igen, depresszióval nem valami könnyű. viszont én itt most a testről írok, az ember saját testével való kapcsolatát akartam most kiemelni, saját maga önelfogadását és esetlegesen mások elfogadását, vagy legalábbis nem ilyen hangvételű kioktatását, amikor (ön)bevallottan nem küzdesz túlsúllyal, de gyanítom, hogy evés/testkép zavarral sem.

      Törlés
    7. Ne haragudj, teljesen igazad van! De azért örülnék, ha irna valaki a témában mailt nekem a hblvnc@gmail-com cimre.

      Törlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Szerintem itt most az történt, hogy Adri megnyílt egy számára nyilvánvalóan fájdalmas dologról, és érzékenyebb válaszokat érdemelt volna, mint amiket kapott.
    Sok olyan barátnőm van, aki nem vékony. Gyönyörű lányok, hatalmas szívvel és személyiséggel, tehetségesek, különlegesek, imádnivalók. Jobb hely tőlük a világ. Mégis teli vannak kisebbségérzéssel, mert a világ azt döngeti hatezer decibellel, hogy úgy kell kinézni, mint a pulcsis lány a H&M-es képen. Többen közülük állandóan, vagy időszakosan, éheztetik magukat. (Ún. egészségesen étkeznek.) Az egyikük nem mer mások előtt enni, minden nap egyedül uzsonnázik a gépe előtt ülve. Egy másik állandóan zöldségcsipszen meg cukormentes dolgokon tengődik, és keményen sportol. Képzeljétek, soha nem fognak úgy kinézni, mint a pulcsis lány. Mert a testek (meglepetés!) különböznek egymástól. Gének, életkor, anyagcsere, bizonyos szervek működése, testi-lelki egészség, satöbbi, ezek mind-mind befolyásolják azt, ki hogy néz ki. Semmi nem garantálja, hogy egy alkatilag vékony ember belülről egészségesebb, mint egy alkatilag telt ember. A testsúly és az evés-mozgás meglepően képlékeny viszonyban állnak egymással. Butaság beleokoskodni, és vélhetően kevesebb kárt okozna, ha békén hagynánk egymást. A be(le)szólogatás, szándéktól függetlenül, legfeljebb ront a helyzeten, és szerintem nagyon sokunk ételhez/evéshez fűződő viszonyát rontja meg az ilyesmi. Mindegy, hogy ki hol helyezkedik el a testalkati spektrumon, mindenkinek vannak ebből fakadó traumái, sebei. Nem szorul rá senki, hogy ellássuk kéretlen véleményekkel és tanácsokkal (esetleg tanácsoknak álcázott véleményekkel) a testét illetően. (Nekem is megvan a magam története a témában, szóval tudom, miről beszélek.)
    Szerintem szebb volna összefogni, védeni, szeretni egymást. De most már csak ismétlem önmagam.

    VálaszTörlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Én értem amit hobelevanc írt (meg amiről szól a poszt azt is megértettem) és idősebb korban, amiben már én élek pontosan ugyan ezt vallom most már. A sport fontos. DE nem (csak) azért, hogy "ne hízzunk" el, hanem az egészségünkért. Egészségügyben dolgozom és pontosan tudom mennyire számít a sport. Pár éve nyolc évig a futottam, a nulláról elkezdve és bár a fogyás is benne volt, amiért megtettem, utólag rájöttem (egy sérülés miatt egy ideig nem lehetett futnom) hogy sokkal inkább az egészségem volt más tőle. A mentális és a fizikai létezésem lett jobb. A kedvem ezerszer jobb volt minden nap, úgy éreztem mindent letudok győzni, nincs megoldhatatlan probléma, jobb volt a közérzetem, jobban aludtam, kedvesebb! voltam mindenkivel, többet bírtam elvégezni a feladatok közül egy nap, mint előtte. Szóval a sportot talán így kellene "reklámozni", egyszerűen ha rendszeressé válik annyi, de annyi endorfint tud termelni, hogy az ember teljesen megváltozik tőle. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De hát a poszt nem erről szól.

      Törlés
  9. Vera, ott van zárójelben, hogy az is értem amiről a poszt szól! Hobelevancra reagáltam, hogy ő mire célzott. Függetlenül a poszttól.

    VálaszTörlés