2023. november 17.

amúgy nem hagytam abba a blogolást

 Csak olyan nehéz lenni. Olyan nehéz minden. Ez a hét is olyan nehéz volt. Egyrészt a hét elején megfáztam, mostanra már szinte teljesen jó, de valahogy sokkal jobban lehozott az életről mint képzeltem. 

Aztán az egyetem, ahova hétfőn emiatt nem is mentem, szóval az egyetem már annyira lehoz az életről, hogy reggel nincs igazán kedvem felkelni, az utóbbi napokban nem volt. Ilyen nem tudom, hogy mikor történt velem utoljára, hogy felkeltem, és nem akartam lenni, nem akartam felvenni a ruhám, megmosni a fogam, még kávét csinálni is morcos voltam, pedig a kávét nagyon szeretem, de valahogy fázom az egésztől. Fázom az élettől.

Teljesen tönkrette a mentális ún. egészségem ez a phd, és mostanra teljesen egyértelmű, hogy ki kell jelentkeznem, és ezt a phd-t legalábbis, de be kell fejeznem. Nem tudom, hogy mikor jött ez a reveláció, de iszonyat szorongással tölt el az egész. Ijedtemben elkezdtem kötni, amúgy szerintem elég rossz vagyok benne, még mindig nem értem, hogy kell szemet szaporítani, van rajta vagy öt lyuk, párat sikerült megjavítanom, de a többit majd anya fogja. A múlt héten vettem valami nagyon olcsóért, talán 1400-ért öt gombolyag fonalat a turkálóban, mind ilyen kedves meleg szín, és nagyon örülök neki. 

Visszatérve a phd-re, fogalmam sincs, hogy mi fog most történni velem, és ez nagyon megijeszt. Mármint jó, jelentkezem a létező összes egyetemre, ahova lehet meg tudok meg értek olyan nyelven, de aztán nem tudom teljesen, hogy milyen pénzből, meg hogy meg mi van, ha az is borzasztó lesz. Mi van, ha teljesen alkalmatlan vagyok erre a doktorálásra, és nem is érem fel ésszel az egészet. Az egyik volt csoporttársam a Princeton-on doktorált miközben még született egy gyereke is, de mondjuk azt hiszem azt nevezik egy kicsit hátszélnek, amikor az apja meg antropológus professzor és olyan abszurd jó helyekre vették fel még mesterszakos kora előtt kutatni meg mit tudom én mit csinálni, hogy Magyarországon olyan nincs is hogy én azt nem is hiszem el.

Ha ez nem derült volna ki, végtelenül keserű vagyok. Vagyis eléggé. Vagy nem is tudom. Tudom, hogy a magyar társadalom nem pont szerencsétlenebbik felébe születtem bele, de mégis úgy érzem, hogy az ág is húz, hogy utálok ittt lenni, hogy ez, hogy a szüleimnél lakom, no ez sem segít semmit, aztán még a pénztelenség, a phd ösztöndíjam olyan kevés pénz, hogy nem is tudom, mit mondjak róla, olyan kevés pénz, hogy félrerakni is kevés, olyan kevés, hogy nem tudom, hogy vegyek magamnak kb egy dolgot belőle minden hónapban, vagy tegyem félre, de kb értelmetlen félre tenni, mert mégis mit csinálok olyan kevés pénzzel? Veszek egy márkás cipőt? És ez mennyivel mozdítja előre az életem, hogy van egy jó cipőm? Már van Martens csizmám, már teljes az életem. Keserű vagyok, mert ennyire rámentem két hülye vizsgára, hogy tikkelt a szemem hetekig, hogy feljön állandóan a gyomorsavam a stressztől, hogy nem alszom olyan jól, hogy másik gondolatom nincs is, csak ez az iszonyatos egzisztenciális szorongás, amikor 33 évesen mások már otthon vannak a kandallójuk előtt a könyveikkel meg a kedves férjükkel (vagy az csak az Ott Anna), és legalább egy kicsit boldogok. Én nem hogy nem vagyok boldog, de magányosnak érzem magam állandóan, szorongok, a mentális betegségemből próbálom összekaparni magam, kűzdök a pajzsmirigy problémával, és ha azon gondolkodom, hogy megint külföldre költözzek, mert phd, és lesz nálam egy bőröndnyi dolog kb, és akkor annyi az otthonom, akkor én rosszul leszek egy kicsit. 

Ezen még egy liter kávé vagy kardamom bullar vagy nem tudomi sem segít. Send help.



15 megjegyzés:

  1. És amúgy mi van, ha nem csinálsz phd-t? Szerintem (!) ez nem (lenne) egyenlő azzal, hogy nem vagy rá alkalmas.
    Persze ha ez az álmod, vagy valamiért kell, mert másképp nem alkalmaznak olyan pozícióban, amire vágysz, az más.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igazad van, hogyne, és mások is ezt mondják, hogy ha nem csinálom meg, akkor sincs semmi, csak közben meg annyiszor az volt, hogy akartam jelentkezni valami állásra, vagy megnéztem mások CV-jét, és akkor ott volt, hogy phd. szóval nem tudom, ezen még gondolkodni kell.

      Törlés
  2. Most olvastam az Éjfél könyvtár című könyvet, egy olyan lányról szól, akinek valamilyen szinten hasonlókat él át, mint te most. Nagyon ajánlom szerintem nagyon érdekes, meg segíthethet is akár.
    Amúgy meg kitartást, nagy ölelés!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hú, köszi az ajánlást! eddig amúgy kifejezetten nem akartam elolvasni azt a könyvet, de akkor majd most

      Törlés
  3. Ó, Adri, én most csak szivecskéket tudok küldeni. 💛💛

    VálaszTörlés
  4. Óvatosan megkérdezem ilyenkor azt szeretnéd, ha csak elolvasnánk és egy szót sem szólnánk? Vagy valóban vársz gondolatokat is? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. de szerinted mire való egy kommentszekció? :D mármint ez alapján a kérdésed alapján óvatosan, de egy finom öncenzúrára buzdítalak, de érted, látod, amit a többiek is csinálnak (=ideírják amit gondolnak)

      Törlés
    2. Hát mostanában elbizonytalanodom, hogy tudom is-e, hogy mire való a kommentelés. :))
      Szerintem a PhD annak való, aki felsőoktatásban-kutatásban dolgozik, amúgy nincs értelme, sőt, bizonyos területeken kifejezetten káros (nem akar senki magánál képzettebb beosztottat). Van egy csomó helyen, csomó féle PhD program, nem kell Szegedre száműzni magadat, ha ez neked annyira rossz, és hát lehet PhD-zni nem ösztöndíjasan, hanem munka mellett is, akkor van pénzed, igaz akkor tandíjat kell fizetni, viszont ha olyan a munkahelyed ahol ez kell, akkor ők általában úgy is állják. Bár megjegyzem, hogy ha felsőoktatásban-kutatásban dolgozol, akkor eleve elképesztően kevés pénzből kell megélned, és kilátásod sincsen jobbra. Ha nem felsőoktatásban-kutatásban dolgozol, és tanulni vágysz, akkor sokkal hasznosabb dolgok is vannak, mint egy PhD.
      Ráadásul ha nem ilyen munkahelyed van, akkor nagyon nehéz lesz eleve teljesíteni pl a publikálási feltételeket, vagy egyáltalán miből és hogyan írnál, ha nem kutatóintézetben dolgozol?

      Törlés
    3. Sajnos teljesen egyetértek veled ebben, Böbe. Én világéletemben szerettem tanulni és eléggé akadémikus beállítottságú is vagyok, de a munkahelyemen nem lattam értelmét (ott több értelme lenne egy kommunikaciós és public speaking tanfolyamnak). Többször felvetettem éves értékeléseken is, hogy szívesen kutatnék valamit, de nincs rá idő, se pénz, persze a napi félórás szabadidőmben megtehetném, de pénz szempontjából teljesen ráfizetnék, mert egy phd az angol piacon kb azt jelenti, hogy ezentúl egyetemeken szeretnék dolgozni, ezert még a cv-men se egyértelműen előny. Azért én hiszek abban, hogy jobb lennék a munkámban ha többet foglalkoznek vele a szabadidőmben is, és hogy jobb lenne egy olyan világ, ahol jobban megbecsülnék és támogatnák a kutatást. Amúgy meg tök jó tanulni!

      Törlés
    4. Viszont Adri, én ennek ellenére nem szeretnélek lebeszélni, főleg, mert azt elviselni, hogy valamit félbehagytunk sokkal nehezebb hosszútávon, mint rövidtávon elviselni a befejezéssel járó nehézségeket, másodszor, tök jó dolog (lenne) örömmel és lelkesedéssel kutatni egy témát, és kívánom, hogy ezt meg is találd.

      Törlés
    5. Hát én kutatásban dolgozom, és van PhD-m, de pont pár napja fakadtam ki a saját blogomon azon, hogy mennyire elképesztően nem megbecsült, nem fizetett, és lenézett ez a pálya. Valamint mennyire nincsen semmi értéke úgy egészében véve a tudománynak. Nekem 6 évem volt a PhD-ban, és azért csak úgy, hobbiból biztosan inkább másba fektettem volna azt a 6 évet. :) Mondjuk lehettem volna vízvezetékszerelő, vagy kazános, és most én lehetnék a Jani. :))

      Törlés
    6. Ja és a tesóm is elkezdte a PhD-t (teljesen más terület), ösztöndíjas is volt, abszolutóriuma megvolt, de aztán nem fejezte be, elhappolta egy cég, ahol nagyon érdekes munkát csinált sok pénzért, de nem kutatást, és így nem igazán tudta volna mellette befejezni. Azóta sem bánta meg a dolgot, nem érzi kudarcnak sem, miért is érezné, amikor úgy a négy-ötszörösét keresi az én fizumnak és még le se nézi a társadalom? :)

      Törlés
    7. oké, Böbe, én is hasonlóakat hallottam/tapasztaltam, de azért másoknak lehet még ettől különböző tapasztalatuk, ezt is sokszor láttam már, pl. valakinek egyszer majdnem tanácsot adtam, és évekkel később jöttem rá, hogy a tanácsom teljesen alkalmatlan lett volna.

      Törlés
    8. Nem tanácsot akartam adni. :) Csak látom belülről ezt a világot, még témavezetője is voltam PhD hallgatónak. (Meg most tényleg nagyon borúsan látom Mo-n ennek a pályának a jövőjét.)

      Törlés